{"id":9563,"date":"2019-08-07T22:40:35","date_gmt":"2019-08-07T20:40:35","guid":{"rendered":"https:\/\/cluster.swlogin.nl\/ppprofessionals\/?p=9563"},"modified":"2021-05-11T13:25:13","modified_gmt":"2021-05-11T11:25:13","slug":"5-adviezen-voor-klanten-met-te-veel-cash-flow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.profitfirstprofessionals.nl\/5-adviezen-voor-klanten-met-te-veel-cash-flow\/","title":{"rendered":"5 Adviezen voor klanten met te veel cash flow"},"content":{"rendered":"

Ik hoor boekhouders en accountants steeds vaker zeggen dat ze wel meer adviesdiensten willen aanbieden, maar dat\u00a0hun klanten ‘geen problemen hebben’. Er is voldoende cashflow. Dat is lekker, voor de klant… Maar voor jou is het eigenlijk minstens zo lekker als je klant wel wat problemen heeft, zodat je hem kan helpen die op te lossen!<\/p>\n

Op welke manier kun je je klant nu pro-actief adviseren als hij te v\u00e9\u00e9l (of in ieder geval voldoende) geld heeft?\u00a0Daarover deel ik graag 2 inzichten en 5 idee\u00ebn!<\/p>\n

Aanmelden voor het informatiewebinar om Profit First Professional te worden?<\/strong><\/em> Dat kan hier.<\/strong><\/a><\/p><\/blockquote>\n


\nInzicht 1: De Wet van Parkinson kan zich\u00a0tegen je klant\u00a0keren<\/strong>
\nKen je\u00a0de wet van Parkinson? Deze wet speelt een belangrijke rol in de Profit First methode. De Wet van Parkinson zegt: We benutten de beschikbare ruimte. We kennen dat allemaal met tijd: Heb je een dag voor een project, dan heb je de hele dag nodig. Heb je maar 2 uur, dan red je het ook in die 2 uur. Je werkt meer gefocust, laat je minder afleiden en krijgt in minder tijd hetzelfde voor elkaar. Parkinsons Law gaat ook op voor geld. Ook daar\u00a0benutten we\u00a0de beschikbare ruimte. Of je nu 1.000, 5.000 of 50.000 euro op je rekening hebt staan, het kan altijd op! Klanten die ruim in hun slappe was zitten, zijn het zich vaak zelf niet bewust, maar ze geven te makkelijk geld uit. Soms zelf bewust – uit angst dat ze te veel belasting moeten betalen geven ze \u00e9\u00e9n euro uit om 30 cent te besparen…
\nTegen je klant zeggen dat hij ‘minder kosten moet maken’ werkt eigenlijk nooit. Hij vindt je behoudend en gelooft dat geld moet rollen. Maar geld uitgeven aan de verkeerde dingen is gewoon zonde! Als je je klant wilt helpen om slimmer met geld om te gaan, help hem dan om de Wet van Parkinson v\u00f3\u00f3r in plaats van t\u00e9gen hem te laten werken! Onderstaande 5 idee\u00ebn helpen hierbij!<\/p>\n

Inzicht 2:\u00a0Mag je klant wel m\u00e9\u00e9r verdienen dan ‘nodig’?<\/strong>
\nEen ander psychologisch fenomeen heeft te maken met de interne geldthermostaat van je klant. Iedereen heeft een onbewuste inkomensgrens. Bij de een ligt die op 60.000 euro per jaar (dat is wat zijn of haar partner verdiend…) bij de ander bij 100.000 euro (de magische ’ton’), bij weer een ander bij 1,5 miljoen. Het\u00a0kan psychologisch erg ongemakkelijk voelen om meer geld te verdienen dan je gewend bent. Sommige ondernemers durven (bewust of onbewust)\u00a0niet n\u00f3g meer klanten binnen te halen. Ze hebben het geld\u00a0niet nodig,\u00a0nog m\u00e9\u00e9r verdienen voelt dan ego\u00efstisch. Onderstaande tips helpen om die interne thermostaat te foppen \ud83d\ude09<\/p>\n

5 idee\u00ebn voor klanten met te veel (of genoeg)\u00a0geld<\/strong><\/p>\n

Tip 1: Adviseer een\u00a0salarisbuffer aan te leggen<\/strong>
\nHelp je klant om een buffer van drie maanden salaris te reserveren. Het hebben van een buffer van drie maanden is ongelofelijk fijn. Hoe fijn is het als je klant, ook als hij niks meer verkoopt, een kwartaal lang gewoon salaris krijgt doorbetaald. Hoeveel rust geeft dat! En welke mogelijkheden biedt dat!
\nAdviseer je klant om dat salaris op een aparte bankrekening te zetten en die rekening ‘Buffer’ te noemen. Zodra geld letterlijk een nieuw doel heef en niet meer op de regulieren betaalrekening staat,\u00a0voelt het niet meer als beschikbaar of ’te veel’.<\/p>\n

Tip 2: Adviseer een kostenbuffer aan te leggen<\/strong>
\nIs de salarisbuffer rond? Begeleid hem dan bij het aanleggen van een\u00a0kostenbuffer voor 3 of zelfs 6 maanden! Je klant kan\u00a0dan naast zichzelf, ook zijn\u00a0leveranciers gewoon\u00a0doorbetalen als er even niet (genoeg) binnen komt. Lastige perioden kent iedere ondernemer, dat is ‘part of the deal’. Maar hij\u00a0hoeft niet met angst en vrezen af te wachten tot het zover is, hij kan zich met jouw hulp daar nu al op voorbereiden! Uiteraard parkeert je klant ook deze buffer op een aparte rekening!<\/p>\n

Tip 3: Kijk naar de reservering voor de oude dag<\/strong>
\nJe hoeft geen financial planner te zijn om met je klant te kijken naar zijn oudedagsreservering. Maak een overzicht – hoeveel heeft hij opgebouwd en vraag het je klant: Is dat genoeg?\u00a0Ik durf te wedden dat dat tegen valt. De meeste ondernemers stellen het sparen voor de oude dag uit. Dat is onverstandig. Hoe langer hij wacht, hoe groter je pensioengat wordt!\u00a0Ik had, net zoals de meeste ondernemers, een behoorlijk pensioengat opgebouwd.\u00a0Meer opzij zetten voor later was \u00e9\u00e9n van de eerste dingen die ik deed toen er financieel ruimte was.\u00a0Op dit moment gaat er automatisch iedere maand een significant bedrag van mijn salarisrekening naar mijn bankspaarrekening. Als ik aan het eind van het jaar nog ruimte over heb in mijn salaris potje dan gaat er zelfs een extra bedrag naar mijn bankspaarrekening. Geld wat er niet is, kan ik ook niet uitgeven aan andere doelen. Nu kan het feit dat je boekhouder of accountant bent, en geen financial planner, voelen als een belemmering om dit proces met je klant aan te gaan. Maar\u00a0zolang je transparant bent over wat je kunt en waar je grenzen liggen, is er niks mis mee om hier stappen in te zetten! Als je klant echt inhoudelijk advies wil, verwijs je hem uiteraard door naar de expert!<\/p>\n

Tip 4: Manage grote vooruitbetalingen<\/strong>
\nVeel ondernemers krijgen grote bedragen vooraf betaald. Ze krijgen al het geld nu binnen, maar moeten daar \u00f3f zelf nog onderaannemers van betalen \u00f3f nog 6 – 12 maanden voor werken.\u00a0Het geld wat nu op zijn rekening staat, is dus helemaal niet voor nu! Profit First heeft daar een geweldige oplossing voor: De Drip Account. Dankzij de Drip Account druppelt het geld automatisch in hapjes op de\u00a0bankrekening en krijgt je klant ‘betaald’ in de maand dat hij het werk doet. Wil je weten hoe je hier je klanten mee kunt helpen?
Haak dan aan bij de (gratis) informatiesessie voor Profit First Professionals<\/a>.\u00a0Dankzij de Drip Account kon ik vorig jaar De Winstadviseur schrijven, en was er toch voldoende geld om iedere maand mijn salaris en team te betalen!<\/p>\n

Tip 5: Vraag<\/strong>\u00a0naar lange\u00a0termijn doelen. <\/strong>
\nZodra je klant weet waar hij over 5 of 10 jaar wil\u00a0staan, blijkt hij\u00a0ineens geld te weinig te hebben. Stel dat zijn diepste droom is om een huis in Frankrijk te kopen, of met zijn gezin een wereldreis te maken, of financieel volledig vrij te zijn. Dan merkt hij\u00a0al snel dat hij nog aardig wat nieuwe klanten binnen moet halen \ud83d\ude42 Het hebben van grote lange termijn doelen stimuleert enorm om steeds winstgevender te worden.<\/p>\n

Wil je weten hoe je hier meer mee kunt?<\/strong>
\nWil je hier meer mee? Zoek je manieren om je klant pro-actief te helpen meer winst te maken, betere keuzes te maken en meer rust in zijn bedrijf te ervaren? Sluit dan 5 september aan bij de online informatiesessie die ik geef over het worden van Profit First Professional!Ik vertel je daarin hoe jij:<\/p>\n