{"id":16958,"date":"2024-09-25T09:13:40","date_gmt":"2024-09-25T07:13:40","guid":{"rendered":"https:\/\/www.profitfirstprofessionals.nl\/?p=16958"},"modified":"2024-09-26T08:30:27","modified_gmt":"2024-09-26T06:30:27","slug":"ik-wilde-je-niet-meteen-bellen-zei-de-kapper","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.profitfirstprofessionals.nl\/ik-wilde-je-niet-meteen-bellen-zei-de-kapper\/","title":{"rendered":"‘Ik wilde je niet meteen bellen’, zei de kapper….."},"content":{"rendered":"
“Ik wilde je niet meteen bellen”
\nMijn zoon had een afspraak bij de kapper om de puntjes te laten bijknippen. We liepen om 14:59 binnen, ruim op tijd, dacht ik. Maar we bleken 29 minuten te laat te zijn…
\n‘Ik wilde je niet meteen bellen,’ begon de kapper, ‘Ik dacht: ik veeg eerst even, maar je had een afspraak om 14:30 uur, niet om 15:00 uur.’
\n‘Oh, sorry, wat vervelend,’ zei ik. ‘Maar heb je nu wel tijd?’ vroeg ik hoopvol, aangezien ze niet meteen had gebeld maar eerst tijd had genomen om te vegen.
\n‘Nee,’ antwoordde ze, ‘sorry.’<\/p>\n
Dit was onhandig. Ik bedoel, deze week heb ik nog een radio-interview, de eerste gastles voor groep 8, volgende week twee dagen NLP trainersopleiding \u00e9n een boekfeest… Mijn agenda is licht overspannen.
\n‘Maar waarom had je niet meteen gebeld dan?’ vroeg ik nieuwsgierig. Als ze eerder had gebeld, waren mijn zoon en ik direct op de fiets gesprongen. Dan had ze gewoon kunnen knippen.
\n‘Ja,’ zei ze, ‘ik vond het onaardig om meteen te bellen.’<\/p>\n
<\/p>\n
En daar ging het mis: de interpretatie. Ze las mijn gedachten. Ze verwarde feiten (de klant is er nog niet) met emoties (als ik meteen bel, kom ik dwingend over). Een gemiste kans. Niemand krijgt wat hij wil: de kapper niet (ze huurt de stoel per uur), mijn zoon niet (hij is niet geknipt), en ik niet (weer een taak op mijn lijstje erbij).
\nDit doen we allemaal te vaak. We verwarren feiten met emoties. We vullen in en interpreteren. Dat doen we bijvoorbeeld ook als een klant ons mailt. De klant stelt een vraag, maar wij lezen boosheid. We doen dat wanneer we een klant g\u00e9\u00e9n duurder pakket aanbieden: hij heeft het nodig, maar wij zijn bang dat hij het te duur vindt, en daarom bieden we het niet aan. We doen het ook wanneer we verzuimen een klant te wijzen op deadlines die hij steeds mist, omdat we bang zijn afgewezen te worden.<\/p>\n
Weten wat je wilt en daarvoor gaan staan zonder bot of agressief te worden, het loopt als een rode draad door mijn opleidingen en trainingen. Want als je feiten van emoties kunt scheiden, en op een professionele manier (zonder interpretatie of invulling) leert reageren, dan pak je je persoonlijk leiderschap en werk je onder jouw voorwaarden. “Ik wilde je niet meteen bellen” Mijn zoon had een afspraak bij de kapper om de puntjes te laten bijknippen. We liepen om 14:59 binnen, ruim op tijd, dacht ik. Maar we bleken 29 minuten te laat te zijn… ‘Ik wilde je niet meteen bellen,’ begon de kapper, ‘Ik dacht: ik veeg eerst even, maar […]<\/p>\n","protected":false},"author":4825,"featured_media":16959,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-16958","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-geen-categorie"],"yoast_head":"\n
\nBen jij boekhouder, accountant, fiscalist, financieel VA of financieel businesscoach, en wil je meer ondernemen onder jouw voorwaarden? \u00a0Mail dan naar team@profitfirst.nl<\/a> dan plannen we een afspraak \u00a0in, dan denk ik met je mee over de stappen die jij kunt zetten. Mocht een van mijn programma’s precies aansluiten bij wat jij zoekt, dan vertel ik je er graag over. Zonder dat ik invul of jij dat programma wel wilt. Jij kunt namelijk gewoon ‘ja’ of ‘nee’ zeggen \ud83d\ude09<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"