{"id":13588,"date":"2022-12-05T09:56:56","date_gmt":"2022-12-05T08:56:56","guid":{"rendered":"https:\/\/www.profitfirstprofessionals.nl\/?p=13588"},"modified":"2023-01-31T16:32:58","modified_gmt":"2023-01-31T15:32:58","slug":"waarom-klanten-niet-logisch-handelen-en-wat-dat-ze-kost","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.profitfirstprofessionals.nl\/waarom-klanten-niet-logisch-handelen-en-wat-dat-ze-kost\/","title":{"rendered":"Waarom klanten niet logisch handelen en wat dat ze kost"},"content":{"rendered":"
Ook jij hebt ze ongetwijfeld. Klanten die onlogisch handelen. Die gewoon niet doen wat ze moeten doen, terwijl je het ze nota bene hebt uitgelegd.
\nKlanten die geld uitgeven wat ze niet hebben.
\nKlanten die geld uitgeven aan dingen waar ze geen geld aan zouden moeten uitgeven.
\nKlanten die pas op het allerlaatste moment hun bonnen en facturen aanleveren.
\nKlanten die hun ‘huiswerk’ niet doen, zodat jij ze niet kunt helpen.<\/p>\n
Onbegrijpelijk.<\/p>\n
Of toch niet?
\nHet gekke is, wij denken dat we logisch en rationeel handelen. We zijn tenslotte ondernemers, en we zijn niet voor niets zover gekomen.
\nMaar dat is een misvatting. De meeste beslissingen nemen we op basis van emotie. Meestal geheel onbewust.
\nEn dat zijn niet altijd de beste beslissingen.
\n(Met ‘we’, bedoel ik natuurlijk je klant. Maar eerlijk gezegd ook mijzelf en wellicht zelfs jou ;-))<\/p>\n
Dit vertel ik je niet zomaar. Dit is essentieel. Want als we weten wat de oorzaak is van gedrag van klanten, kunnen we er iets aan doen. In het gedachtengoed van deze quote, is het voor jou als financial niet handig om je klanten nog een keer uit te leggen: Dit heb je waarschijnlijk al geprobeerd. En het werkte niet. Je zult iets anders moeten.<\/p>\n Wat dan?<\/p>\n Mike Michalowicz, de grondlegger van Profit First, zei: We moeten stoppen met ondernemers te dwingen in systemen (lees: boekhoudsystemen) die ze niet snappen. We moeten het systeem aanpassen aan de ondernemer. En vanuit die gedachte ontstond Profit First. Ik plaatste van de week een bericht op Linkedin (over mijn nieuwe boek, Fundament van Succes) en alhoewel Profit First helemaal niet het onderwerp was, werden deze comments gepost:<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Profit First betekent veel voor ondernemers.
\nEen wijs mens zei ooit eens: Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg<\/em>. Dus als je andere resultaten wilt, moet je andere dingen doen.<\/em>
\nDeze quote wordt toegewezen aan Einstein, maar we weten niet zeker of hij dat wel zei. Wie het ook zei, ik gebruik de quote graag. Want hij zet je aan om andere dingen te doen.<\/p>\n
\nDat ze toch echt naar hun boekhouding \/ budget moeten kijken voordat ze financi\u00eble beslissingen nemen.
\nHoe ze een balans \/ resultatenrekening lezen
\nDat ze bonnetjes eerder moeten inleveren.<\/p>\n
\nProfit First is niet het zoveelste boekhoud- of rapportagesysteem. Profit First is een cashflowmethode. En hij sluit zo naadloos aan bij menselijk gedrag, dat hij door ondernemers moeiteloos wordt toegepast.<\/p>\n
\nHet helpt ze (eindelijk) om hun cijfers onder controle te hebben.
\nHet helpt ze met rust. Ze slapen beter.
\nHet helpt ze met hun boekhouding.
\nHet helpt ze hun winst en inkomen te verhogen.
\nHet helpt ze zelfs meer omzet te maken.<\/p>\n