{"id":10258,"date":"2019-03-06T22:39:46","date_gmt":"2019-03-06T21:39:46","guid":{"rendered":"https:\/\/cluster.swlogin.nl\/ppprofessionals\/?p=10258"},"modified":"2021-05-11T13:38:55","modified_gmt":"2021-05-11T11:38:55","slug":"interview-met-annemarie-van-gaal-over-de-boekhoudbranche","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.profitfirstprofessionals.nl\/interview-met-annemarie-van-gaal-over-de-boekhoudbranche\/","title":{"rendered":"Interview met Annemarie van Gaal over de boekhoudbranche!"},"content":{"rendered":"
Annemarie van Gaal, ondernemer, investeerder, auteur en tv-persoonlijkheid, is \u00e9\u00e9n van de Keynote sprekers op ProfitCon! In de aanloop naar dit geweldige tweedaagse event speciaal voor boekhouders, accountants en Businesscoaches, interviewden we haar vast:<\/p>\n
‘Annemarie, we zijn super trots dat je op 21 juni spreekt op ProfitCon Europe. Dank dat je vast even tijd voor ons wilt vrijmaken om het onderwerp te verkennen!’<\/em><\/p>\n Stel jij start nu een accountantskantoor. Waar zou je dan op focussen qua dienstverlening \/ USP’s \/ onderscheidend vermogen en waarom?<\/strong> Wat je ziet in de wereld van boekhouders en accountants, is dat de meeste kantoren\u00a0geen klantkeuze durven te maken<\/u>. Kortom: zij bedienen ALLE ondernemers, van ZZP tot multinational, zonder ook een keuze te maken voor een bepaalde sector \/ branche. Wat je daarmee doet, is in dezelfde vijver zwemmen als al je concurrenten. Op deze manier is het lastig om jezelf te onderscheiden. In het hoofd van je klant ben jij \u00e9\u00e9n van de velen. Natuurlijk, het kiezen van een specifieke doelgroep is spannend, maar je hoeft niet meteen afscheid te nemen van al je huidige klanten. Als je durft te kiezen zul je in no time uitgroeien tot h\u00e9t #1 accountantskantoor van die specifieke branche. Want alle ondernemers uit de branche sluiten graag bij je aan; jij levert namelijk kennis en expertise die andere kantoren niet leveren.\u2019<\/p>\n Als jij kijkt naar winstadviseurs, waar moeten deze dan aan voldoen qua vaardigheden \/ competenties \/ mindset? En waarom?<\/strong> Wat is de grote olifant in de branche waar niemand over praat \/ durft te praten? volgens jou?<\/strong> Wat kunnen de deelnemers verwachten van jouw Keynote op ProfitCon?<\/strong> Waarom zouden boekhouders en accountants ProfitCon niet mogen missen?<\/strong> ‘Dank Annemarie, voor deze eerste verkenning! We kunnen niet wachten om 21 juni van je te leren\u00a0<\/em>over ondernemerschap in de toekomst, over verdienmodellen, percepties en denkbeelden!’<\/em><\/p>\n Op ProfitCon krijg je in twee dagen tijd meer tips, inspiratie en vaardigheden aangereikt om je rol als winstadviseur te pakken dan je voor mogelijk houdt.<\/p>\n Heb je je ticket al besteld? Geweldig! We zien je daar! Heb je je ticket nog niet gereserveerd?<\/p>\n
\n\u2018Ik zou allereerst focus aanbrengen qua klantkeuze. Ik zou mijn dienstverlening concentreren op \u00e9\u00e9n specifieke branche en binnen deze branche zou ik wereldleider proberen te worden. Om dit te worden zou ik \u00e9cht diep gaan in mijn kennis en expertise over deze branche. Ik zou:<\/p>\n\n
\n\u2018Ik zie een mooie ontwikkeling bij boekhouders en accountants; ze maken zachtjes aan een switch van het oude denken naar het nieuwe denken. Vooral accountants – van oudsher focussen zij zich op het volgen van procedures en verplichtingen. Hun mindset ligt op het vinden en managen van risico\u2019s. Dit is in het oude denken hun #1 toegevoegde waarde richting ondernemers, ervoor zorgen dat ze 100% compliant zijn aan de regels. Echter, in deze tijd van automatisering is dit geen \u2018added value\u2019 meer voor klanten. Met kloppende cijfers maken accountants en boekhouders geen onderscheid meer voor de klant. Dit is gewoon de standaard; een hygi\u00ebne factor.
\nWinstadviseurs, nieuwe type accountant \/ boekhouders, zie je helaas nog niet veel en dit is voor mij geen verrassing. Want wil je een volwaardig adviseur zijn, dan heb je MEER en ANDERE kennis nodig dan de ondernemer zelf. En dit is niet makkelijk.
\nDit is voor de financial een nieuwe advieswijze, want jaarrekeningen passen niet zo bij deze potjesmethode. Jaarrekeningen zijn ook niet specifiek, of branche gerelateerd, opgesteld. De jaarrekeningen worden opgesteld door programma\u2019s waar je algemene cijfers krijgt. Ze geven geen (branche)specifieke sturingsinformatie. En ook hier kom ik weer bij de branche specifieke kennis, waarvan ik denk dat het kantoor van de toekomst zich mee zal onderscheiden.\u2019<\/p>\n
\nVerloop<\/em><\/strong>.<\/em>\u2018Wat veel kantoren onderschatten, is de impact van het verloop van medewerkers. Ondernemers zijn niet \u2018getrouwd\u2019 met het kantoor; ze zijn juist verbonden met hun vaste adviseur. Verlaat deze adviseur het kantoor, dan wil de ondernemer de adviseur niet kwijt en vertrekt vaak mee.
\nKantoren zouden moeten waken voor dit verloop. Je verliest vaak niet alleen veel specialistische kennis wanneer een waardevolle medewerker je kantoor verlaat; je verliest ook heel veel klantkennis en -binding. Als een adviseur jarenlange relaties heeft opgebouwd met tientallen klanten het kantoor verlaat is de impact van zo\u2019n verlies niet te onderschatten.\u2019
\nInteresse van de klant.<\/em><\/strong>\u2018Ondernemers, hebben van nature niks met de bureaucratische afhandeling die bij een jaarrekening hoort. Ze denken eerder: \u2018hoe lang duurt dit gesprek nog, ik moet naar een klant!\u2019 De accountant of boekhouder onderschat dit vaak en gaat zo\u2019n gesprek in vanuit zijn eigen perspectief. Dit perspectief is dat het bespreken van alle onderdelen van de jaarrekening enorm belangrijk is. Natuurlijk, het is ook heel belangrijk, maar voor de ondernemer is het minder belangrijk dan de accountant denkt. Ik geloof dat dit een olifant is in de branche; dat de ondernemer minder gevoel en kennis heeft voor financi\u00ebn dan de financieel expert denkt. En dit is precies het gat wat in het vak gedicht moet worden. Zodat elk adviesgesprek als waardevol wordt ervaren door de ondernemer.\u2019<\/p>\n
\n\u2018Ik ga spreken over hoe ondernemerschap in de toekomst zal veranderen. Niet alleen qua technologische ontwikkeling, maar vooral ook qua nieuwe verdienmodellen. Heel veel oude percepties en oude denkbeelden zijn geen realiteit meer. Hoe je nu je bedrijf runt is over een paar jaar helemaal niet meer relevant. Is jouw bedrijf \u00fcberhaupt nog relevant over een paar jaar? Ik daag de aanwezige ondernemers graag uit om kritisch naar hun huidige verdienmodel(len) te kijken. Hoe kun je deze aanpassen zodat je gereed bent voor de toekomst?\u2019<\/p>\n
\n\u2018Ik vind ProfitCon een super initiatief en vooral: heel belangrijk voor de branche. Accountancy is een beroepsgroep die zich altijd ontwikkelt, maar dan wel in dezelfde richting. Het is vooral gefocust op n\u00f3g meer financi\u00eble kennis. N\u00f3g meer feitenkennis. Het mooie van initiatieven als ProfitCon is dat accountants en boekhouders hiermee een bredere kennis opdoen in datgene waar ze \u00e9cht onderscheidend vermogen mee opbouwen: Hun adviesvaardigheden aan ondernemers.\u2019<\/p>\n