Interview met Annemarie van Gaal over de boekhoudbranche!
Annemarie van Gaal, ondernemer, investeerder, auteur en tv-persoonlijkheid, is één van de Keynote sprekers op ProfitCon! In de aanloop naar dit geweldige tweedaagse event speciaal voor boekhouders, accountants en Businesscoaches, interviewden we haar vast:
‘Annemarie, we zijn super trots dat je op 21 juni spreekt op ProfitCon Europe. Dank dat je vast even tijd voor ons wilt vrijmaken om het onderwerp te verkennen!’
Stel jij start nu een accountantskantoor. Waar zou je dan op focussen qua dienstverlening / USP’s / onderscheidend vermogen en waarom?
‘Ik zou allereerst focus aanbrengen qua klantkeuze. Ik zou mijn dienstverlening concentreren op één specifieke branche en binnen deze branche zou ik wereldleider proberen te worden. Om dit te worden zou ik écht diep gaan in mijn kennis en expertise over deze branche. Ik zou:
- alle spelers willen leren kennen: de winnaars in de branche
- de specifieke uitdagingen van deze branche kennen
- welke verdienmodellen gebruiken zij en wat zijn de resultaten
- wat is de cultuur bij de meest succesvolle bedrijven
- etc.
Wat je ziet in de wereld van boekhouders en accountants, is dat de meeste kantoren geen klantkeuze durven te maken. Kortom: zij bedienen ALLE ondernemers, van ZZP tot multinational, zonder ook een keuze te maken voor een bepaalde sector / branche. Wat je daarmee doet, is in dezelfde vijver zwemmen als al je concurrenten. Op deze manier is het lastig om jezelf te onderscheiden. In het hoofd van je klant ben jij één van de velen. Natuurlijk, het kiezen van een specifieke doelgroep is spannend, maar je hoeft niet meteen afscheid te nemen van al je huidige klanten. Als je durft te kiezen zul je in no time uitgroeien tot hét #1 accountantskantoor van die specifieke branche. Want alle ondernemers uit de branche sluiten graag bij je aan; jij levert namelijk kennis en expertise die andere kantoren niet leveren.’
Als jij kijkt naar winstadviseurs, waar moeten deze dan aan voldoen qua vaardigheden / competenties / mindset? En waarom?
‘Ik zie een mooie ontwikkeling bij boekhouders en accountants; ze maken zachtjes aan een switch van het oude denken naar het nieuwe denken. Vooral accountants – van oudsher focussen zij zich op het volgen van procedures en verplichtingen. Hun mindset ligt op het vinden en managen van risico’s. Dit is in het oude denken hun #1 toegevoegde waarde richting ondernemers, ervoor zorgen dat ze 100% compliant zijn aan de regels. Echter, in deze tijd van automatisering is dit geen ‘added value’ meer voor klanten. Met kloppende cijfers maken accountants en boekhouders geen onderscheid meer voor de klant. Dit is gewoon de standaard; een hygiëne factor.
Winstadviseurs, nieuwe type accountant / boekhouders, zie je helaas nog niet veel en dit is voor mij geen verrassing. Want wil je een volwaardig adviseur zijn, dan heb je MEER en ANDERE kennis nodig dan de ondernemer zelf. En dit is niet makkelijk.
Dit is voor de financial een nieuwe advieswijze, want jaarrekeningen passen niet zo bij deze potjesmethode. Jaarrekeningen zijn ook niet specifiek, of branche gerelateerd, opgesteld. De jaarrekeningen worden opgesteld door programma’s waar je algemene cijfers krijgt. Ze geven geen (branche)specifieke sturingsinformatie. En ook hier kom ik weer bij de branche specifieke kennis, waarvan ik denk dat het kantoor van de toekomst zich mee zal onderscheiden.’
Wat is de grote olifant in de branche waar niemand over praat / durft te praten? volgens jou?
Verloop.‘Wat veel kantoren onderschatten, is de impact van het verloop van medewerkers. Ondernemers zijn niet ‘getrouwd’ met het kantoor; ze zijn juist verbonden met hun vaste adviseur. Verlaat deze adviseur het kantoor, dan wil de ondernemer de adviseur niet kwijt en vertrekt vaak mee.
Kantoren zouden moeten waken voor dit verloop. Je verliest vaak niet alleen veel specialistische kennis wanneer een waardevolle medewerker je kantoor verlaat; je verliest ook heel veel klantkennis en -binding. Als een adviseur jarenlange relaties heeft opgebouwd met tientallen klanten het kantoor verlaat is de impact van zo’n verlies niet te onderschatten.’
Interesse van de klant.‘Ondernemers, hebben van nature niks met de bureaucratische afhandeling die bij een jaarrekening hoort. Ze denken eerder: ‘hoe lang duurt dit gesprek nog, ik moet naar een klant!’ De accountant of boekhouder onderschat dit vaak en gaat zo’n gesprek in vanuit zijn eigen perspectief. Dit perspectief is dat het bespreken van alle onderdelen van de jaarrekening enorm belangrijk is. Natuurlijk, het is ook heel belangrijk, maar voor de ondernemer is het minder belangrijk dan de accountant denkt. Ik geloof dat dit een olifant is in de branche; dat de ondernemer minder gevoel en kennis heeft voor financiën dan de financieel expert denkt. En dit is precies het gat wat in het vak gedicht moet worden. Zodat elk adviesgesprek als waardevol wordt ervaren door de ondernemer.’
Wat kunnen de deelnemers verwachten van jouw Keynote op ProfitCon?
‘Ik ga spreken over hoe ondernemerschap in de toekomst zal veranderen. Niet alleen qua technologische ontwikkeling, maar vooral ook qua nieuwe verdienmodellen. Heel veel oude percepties en oude denkbeelden zijn geen realiteit meer. Hoe je nu je bedrijf runt is over een paar jaar helemaal niet meer relevant. Is jouw bedrijf überhaupt nog relevant over een paar jaar? Ik daag de aanwezige ondernemers graag uit om kritisch naar hun huidige verdienmodel(len) te kijken. Hoe kun je deze aanpassen zodat je gereed bent voor de toekomst?’
Waarom zouden boekhouders en accountants ProfitCon niet mogen missen?
‘Ik vind ProfitCon een super initiatief en vooral: heel belangrijk voor de branche. Accountancy is een beroepsgroep die zich altijd ontwikkelt, maar dan wel in dezelfde richting. Het is vooral gefocust op nóg meer financiële kennis. Nóg meer feitenkennis. Het mooie van initiatieven als ProfitCon is dat accountants en boekhouders hiermee een bredere kennis opdoen in datgene waar ze écht onderscheidend vermogen mee opbouwen: Hun adviesvaardigheden aan ondernemers.’
‘Dank Annemarie, voor deze eerste verkenning! We kunnen niet wachten om 21 juni van je te leren over ondernemerschap in de toekomst, over verdienmodellen, percepties en denkbeelden!’
Op ProfitCon krijg je in twee dagen tijd meer tips, inspiratie en vaardigheden aangereikt om je rol als winstadviseur te pakken dan je voor mogelijk houdt.
Heb je je ticket al besteld? Geweldig! We zien je daar! Heb je je ticket nog niet gereserveerd?
Er komen op ProfitCon sprekers uit de hele wereld. Als je klaar bent om met je bedrijf de volgende stap te zetten, dan is ProfitCon the place to be!
Ik zie je heel graag daar!
Met enthousiaste groet,
Femke Hogema
PS: Vond je dit artikel waardevol?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons. Mijn dank (en dat van de lezer) is groot!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!